تصویر رئیس محترم مرکز احیای آثار اسلامی در حین سخنرانی در همایش تبیین اندیشه های کلامی کاشف الغطاء
موسوعه کاشف الغطاء با انتشار پنجاه جلد کامل می‌شود رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر همایش خبر داد؛ حجت الاسلام والمسلمین اکبر اسدعلیزاده و دبیر پیش همایش کنگره بین المللی علامه کاشف الغطا در مراسم رونمایی از چهارده جلد کلامی موسوعه علامه شیخ محمد حسین کاشف الغطا، از انتشار ۳۶ مجلد دیگر با موضوعات فقهی، تاریخی، سیاسی و ادبی خبر داد. وی با بیان اینکه علامه برای پیشرفت اسلام تلاش می کرد و سخنرانی کم نظیر برای نفوذ در دلها بود، عنوان کرد: مرحوم کاشف الغطاء خود را مسئول دین می دانست و از این طریق از دین دفاع می کرد.

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر همایش خبر داد:

موسوعه کاشف الغطاء با انتشار پنجاه جلد کامل می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین اکبر اسدعلیزاده و دبیر پیش همایش کنگره بین المللی علامه کاشف الغطا در مراسم رونمایی از چهارده جلد کلامی موسوعه علامه شیخ محمد حسین کاشف الغطا، از انتشار ۳۶ مجلد دیگر  با موضوعات فقهی، تاریخی، سیاسی و ادبی خبر داد. وی با بیان اینکه علامه برای پیشرفت اسلام تلاش می کرد و سخنرانی کم نظیر برای نفوذ در دلها بود، عنوان کرد: مرحوم کاشف الغطاء خود را مسئول دین می دانست و از این طریق از دین دفاع می کرد.
او افزود: مرکز احیای آثار اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات در سال 1384شمسی در راستای فعالیت ذاتی خویش با همکاری خاندان مکرم کاشف الغطا بالاخص شیخ شریف(حفظه الله) فرزند بزرگوار علامه کاشف الغطا به منظور تصحیح و تنظیم موسوعه به جمع آوری آثار چاپی و خطی علامه کاشف الغطا نموده ودر اواخر سال 1387به تحقیق آن پرداخت و در سه مجموعه(کلامی 14م، فقهی 20م و تاریخی، سیاسی و ادبی در 16م) تنطیم کرده است. بحمدالله مجموعه کلامی به چاپ رسید. متن کامل سخنرانی ایشان بدین شرح است:


 

بسم الله الرحمن الرحیم


ادْعُ إِلى‏ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَن


خاندان بزرگ كاشف الغطا نوابغ زيادي را از اهل دانش و ادب به جامعه اسلامی تحويل دادند ولي از ميان آنها شيخ علامه محمد الحسين كاشف الغطا (قدس سره)از جمله كساني بود كه نجف در طول تاريخ خود او را به عنوان بزرگترين شخصيت علمی و سیاسی مي‌شناسد
علامه کاشف الغطا با شجاعت کامل و عزمی استوار در تمام دوران زندگی خود در دفاع از اسلام ناب محمدی(ص) و نشر فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) و آگاه ساختن مردم سر از پا نمی شناخت، هم با قلم و هم با بیان به شدت در گسترش فرهنگ ناب اسلامی شبانه روز تلاش می کردند. او از نظر آداب و هنر تبلیغ شخصیتی منحصر به فرد بود، سخنرانی بود که از نظر فصاحت و بلاغت و نفوذ در دلها کم نظیر بود.از بینشی عمیق و شجاعت و جسارت وصف ناپذیری برخوردار بودند، هیچ واهمه ای از قدرت ها و حکومت های ستم گر نداشت، در موقعیت های بسیار حساس سخنرانی های آتشین و رسا ایراد می کردند، اهل تعصب در دین بود و خود را نسبت به آینده مسلمان مسئول می دانست، دولت های ستمگر را در برابر چشم مردم تحقیر می نمود . او مصداق بارز الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ بود.
کاشف الغطا در راستای دفاع از دین  و بررسی وضعیت مسلمانان از نزدیک، به خارج از وطنش عراق بسیار سفر می کرد و همین سفرها، موجب فزونی آگاهی او از جوامع و محیط های متفاوت و ارتباط یافتن با شخصیت های دینی، سیاسی، اجتماعی، فکری و جوانان و عامه مردم گردید. او در این مسافرتها پیوسته برای برگزاری جلسات درس و سخنرانی در مجامع و مراکز علمی دعوت می شدند و با علما و اساتید دانشگاههای شیعه، سنی، مسیحی و ... به مناظره و گفتگو می نشست  به سؤالات و شبهات دانشجویان پاسخ می داد. او توانست فرهنگ اصيل اهل بيت(ع) را در سده‌هاي اخير به وسيله قلم و بيان خود در تمام گيتي گسترش دهد.
او از نویسند گان برجسته ای است که باقلم روان، شیوا و رسای خود در جهت گسترش فرهنگ معارف اهل بيت(ع)، آثار علمی فراوان و گرانسنگی  را درعلوم مختلف فقه، اصول، فلسفه، تفسیر، سیاست، تاریخ، شعر و ادب از خود به یادگار نهاده است.
برخی از آثار آن مرد بزرگ به همت فرزندان و شاگردان در زمان حیات ایشان و پس ازآن به زیور طبع آراسته شده و بخش مهم آن هنوز به چاپ نرسیده  است.
مرکز احیای آثار اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات در سال 1384شمسی در راستای فعالیت ذاتی خویش با همکاری خاندان مکرم کاشف الغطا بالاخص شیخ شریف(حفظه الله) فرزند بزرگوار علامه کاشف الغطا به منظور تصحیح و تنظیم موسوعه به جمع آوری آثار چاپی و خطی علامه کاشف الغطا نموده ودر اواخر سال 1387به تحقیق آن پرداخت و در سه مجموعه(کلامی 14م، فقهی 20م و تاریخی، سیاسی و ادبی در 16م) تنطیم کرده است. بحمدالله مجموعه کلامی به چاپ رسید که شامل:
- المدخل در دو مجلد: اولی تالیف مرکز احیا و دومی خود نوشته علامه کاشف الغطا در باره زندگینامه علامه که مدخل کل موسوعه محسوب می شود.
- الدین و الاسلام 3 مجلد:
کاشف الغطا در حدود سال 1327ق در برابر انتشار کتابهای الحادی در عراق، شروع به نگارش این کتاب کرد.
کتاب شبلی شمیل در دفاع از نظریه داروین وکتاب «الهدایه» از سوی مبلغان مسیحی از آن جمله بود.
شیخ کتاب «الدعوة الاسلامیة الی مذهب الامامیة» را نوشت و در بغداد به چاپ رساند. با انتشار اولین نسخه ها، به توصیه مفتی محمد سعید زهاوی، دولت عراق که والی آن ناظم پاشا بود دستور جمع آوری آن کتاب را داد.
پس از آن وی محاکمه شده وحکم به جمع آوری کتاب گردید.
علامه کاشف الغطاء در سال 1328 ق در بازگشت از سفر حج ماهها در شام و بیروت و صیدا می‌ماند. در آنجا کتاب الدین و الاسلام را تکمیل و در دو مجلد در مطبعه العرفان لبنان چاپ و منتشر می کند.
 مؤلف کوشيده این اثر را با صورت نو عرضه کند و آن‌ را با نگاه به نياز‌های زمان خويش به عموم مخاطبان ارائه دهد
  3مجلد المطالعات و المراجعات و النقود و الردود:
كاشف الغطا در سال 1328هجری پس از سفر حج به دمشق  و پس از مدتی اقامت در آنجا به لبنان رفت، پس از ماه‏ها اقامت در لبنان به گفتگو با دانشمندان برجسته شيعه، سنى و مسيحى، نقد مقاله‏ها و فعاليت‏هاى علمى دست زد .
این اثر مجموعه‌ای از مقاله‌ها، نامه‌ها، نقدها و مناظرهای کاشف الغطا بر آثار علمی مشاهير عصر خود همچون امين ريحاني متفکر پر آوازه لبنانی و نویسنده کتاب ملوک العرب ، جرجي زيدان نویسنده کتاب تاريخ آداب اللغة العربية ، انستاس کرملي مدير مجله لغة العرب، يوسف الدجوري نویسنده کتاب «الجواب لمدعي التحريف في الکتاب الشريف» و جمال الدين قاسمي امام شامات در عصر خود و نویسنده کتاب ميزان الجرح والتعديل است که توسط کاشف‌الغطا در دو مجلد سامان یافته است. و طبق تصريح کاشف‌الغطا برخی از نکات نقدی بر جزء سوم تاريخ آداب اللغة العربية که تا آن زمان منتشر شده بوده نا نوشته باقی مانده است اما وعده داده‌ که در جلد3 المطالعات و المراجعات بياورد. علامه کاشف الغطا در این اثر آیه شریفه ادْعُ إِلى‏ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَن در شیوه خویش به منصه ظهور گذاشته است.
-فردوس الأعلی:
کاشف الغطا می نویسد: وقتی تصمیم گرفتم مسایل علمی و بحثهای نظری را در یک کتاب، و مسایلی را مربوط به پیامبر و خاندان او است و اهل منبر و گویندگان از آن استفاده کنند در کتاب دیگری بنویسم. در آن زمان سنم به هفتاد رسیده بود، شبی به هنگام سحر، پس از آن که از برنامه های سحر فارغ شده بودم و به سجاده ام در انتظار طلوع فجر نشسته بودم، خوابی سبک بر من مسلط شد که بر اثر آن احساس کردم در جهان دیگری غیر از این جهان هستم.در آن عالم، فرشته ای به صورت انسان، یا انسانی به صورت فرشته در نظرم مجسم شد که به من می‏گفت: برای چه و چقدر در باره (فردوس) سهل انگاری می‏کنی؟ از او پرسیدم: سرورم ! فردوس چیست؟ در پاسخ گفت: همان کتابی که تصمیم گرفته ای آن را بنویسی. بدان که این کتاب، فردوس تو و شیعیان ما است.
-جنة المأوی:
کاشف‌الغطاء این کتاب را به منزلة جلد دوم کتاب الفردوس الأعلي قرار داده است، این کتاب حاوی مجموعه‌اي متشکل از سخنراني‌ها، مقاله‌ها و تعدادي سؤال و جواب است که بيشتر آن حول مباحث چهارده معصوم: است که توسط شهید قاضی طباطبايی جمع آوری و تعلیقه شده است. سعی شهيد قاضی بر اين بوده که مطالب را مطابق با نظر مؤلف دسته‌بندي کند .
-الآیات البینات فی قمع البدع و الضلا لات:
این کتاب حاوی چهار رساله به نامهای المواکب الحسینیة( پاسخ به شبهاتی در باره عزارداری حسینی)، نقض فتاوی الوهابیة(رد بر شبهات وهابیت)، رد الملاحدة و الطبیعیة(ردی بر شبهات مادیگرایان در باره مبدأ ومعاد) و رد علی المزخرفات البابیة و خرافات مذهبهم(کاشف الغطا در این رساله با اشاره به ریشه های تاریخی بابیت و بهائیت، بر خرافی و بی اساس بودن این عقیده پرداخته و با استدلال علمی آن را نقد و نفی کرده اند).
- التوضیح في بیان ما هو الإنجیل و من هو المسیح:
سبب نگارش این کتاب آن بود که مسلمانان در کشورهای اسلامی بویژه در مصر و ایران گرفتار فرقه های گوناگون مسیحیت بودند و پیوسته مورد تجاوز، طغیان ودشمنی آنان قرار می گرفتند و علنا به مسلمین و مقدسات آنان توهین می کردند و در مراکز علمی و آموزشی و محافل خصوصی و عمومی مردم را به مسیحیت دعوت می کردند، جوانان مسلمانان را گمراه می ساختند، ملبغین مسیحی در مجالس و محاف خود به اسلام و مسلمین ناسزا می گفتند، قرآن کریم را استهزا می نمودند، به پیامبر اکرم اهانت می کردند و در نشریات خود برعلیه اسلام مطالب ناروا می نوشتند و در میان مراکز علمی و حتی عموم مردم پخش وتوضیح می کردند.  این کار سبب شد علامه کاشف الغطا دست به قلم شده اثر یاد شده را در رد مسیحیت و پاسخ به شبهات آنان بنویسد.
-اصل الشیعه و اصولها:
این اثر از مهم ترین تألیفات کاشف الغطا است که در سال 1350‌ه.ق نوشته شده و جايگاه و عقيده شيعه در اصول و فروع را بيان نموده است. مؤلف، اين اثر را با هدف پاسخ به توهين، تهمت و افترای برخي مغرضين و جاهلين نسبت به شيعه و همچنين پاسخي به لغزش‌هاي جرجي زيدان و جوابي به سمپاشي‏هاي مجامع علمي، فرهنگي مصر به ويژه نوشته‌هاي احمد امين مصري است که در‌باره شيعه می‌نويسد: «والحق إنّ التشيع کان مأوي يلجأ إليه کلّ من أراد هدم الإسلام... .»
کاشف الغطا می نویسد: احمد امين، در سال 1349 ق همراه شماری از استادان، دانشجويان و دانشمندان مصر، به نجف آمد. او در نجف همراه دوستانش در يكی از شبهای ماه مبارک رمضان به ديدن من آمد. من او را به نرمی سرزنش كردم كه چرا چنين دروغهايی را به شيعه نسبت داده است! آخرين عذر احمد امين اين بود كه آگاهی كافی دربارة شيعه نداشتم. من گفتم: اين بهانه پذيرفته نيست. نويسنده بايد در موضوعی كه می‎خواهد بنويسد، خوب بررسی كند. چرا كتابخانه‎های نجف، از جمله كتابخانه خصوصی خودم كه پنج هزار جلد كتاب دارد كه بيشتر نويسندگان آنها از اهل سنت هستند، ولي در كتابخانه‎های قاهره كتابهايی كه نويسندگان آنها شيعه‎اند، بسيار كم پيدا مي‎شود؟.
-الدروس الدینیه:
اين کتاب حاوی 47 درس است کاشف‌الغطا آن را براي طلاب مبتدی به صورت خلاصه در اصول الدين و فروع دين و اخلاق و آداب نوشته است بعد‌ها فرزندش شيخ عبد‌الحليم با اضافات و تعليقاتي دو باره منتشر كرد.
علامه کاشف الغطا با نوشت این آثار به فرمایش پیامبر اکرم(ص) إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِي أُمَّتِي فَلْيُظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ ‏  جامع عمل پوشاند.
در پایان بر خود لازم می دانم از همه محققین و همکاران ارجمند خودم، و اعضای محترم شورای پژوهشی مرکز احیای آثار، و اعضای محترم شورای علمی گروه تصحیح، و مدیر سابق مرکز احیا از زحمات این عزیزان به جهت به بار نشستن این موسوعه تقدیر و تشکر کنم.
و نیز از خانواده محترم و معزّز علاّمه کاشف الغطاء علی الخصوص فرزند بزرگوار ایشان جناب شیخ شریف کاشف الغطاء، نجل ایشان آقایان شیخ امیر، شیخ عمّار و شیخ نصیر کاشف الغطاء جهت همکاری و همراهیشان را در به ثمر نرسیدن این پروزه تقدیر می کنم.
 و همچنین حضرات حج الاسلام آقایان دکتر واعظی رئیس محترم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، آقای دکتر لک زایی رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، آقای دکتر یعقوب نژاد معاون محترم پژوهشی پژوهشگاه، آقای سید حسن ربّانی، رئیس سابق دفتر تبلیغات، و رؤسای سابق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجج اسلام و المسلمین آقایان دکتر حسین توسّلی، دکتر احمد مبلّغی و دکتر محمد تقی سبحانی جهت ایجاد تسهیلات لازم و حمایت¬های بی دریغشان در به نتیجه رسیدن این موسوعه تقدیر و تشکر می کنیم.
و همچنین اداره نشر بالأخص مدیر محترم این اداره جناب آقای انصاری و همکاران ایشان آقایان بختیاری و علی رشیدی جهت زحماتشان در چاپ خوب و بموقع این موسوعه تقدیر می کنیم.
و از همه حضار محترم جهت حضور به موقع و عنایتشان به این همایش تقدیر و تشکر می نماییم.
والسلام علیکم و رحمه الله

 
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 241
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما